منوی دسته بندی

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان

بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان

بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی

ایران در تولید چهار محصول رتبه سوم را دارد

آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) بر اساس آمار سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است و رتبه سوم تا نوزدهم را در تولید ۲۰ محصول مهم کشاورزی دارد.
ایران سومین تولیدکننده خرما، عسل، پسته و گردو در جهان است. تولید سالانه خرمای ایران یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن است که بر این اساس ایران پس از مصر و عربستان سومین تولیدکننده این محصول در جهان شناخته می‌شود.

بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی

جایگاه سوم پسته ایرانی در جهان

فائو تولید پسته ایران در سال ۲۰۲۰ را ۱۹۰ هزار تن اعلام کرد و ایران را پس از آمریکا و ترکیه در رتبه سوم قرار داد. ایران به طور سنتی در رتبه اول یا دوم تولید پسته جهان قرار داشته است، اما به دلیل خشکسالی در سال ۲۰۲۰، تولید به شدت کاهش یافت. تولید پسته آمریکا در سال جاری ۴۷۴ هزار تن بوده است.
ایران با تولید ۳۵۶ هزار تن گردو در رتبه سوم جهان قرار دارد. چین با ۱.۱ میلیون تن گردو در رتبه اول و آمریکا در رتبه دوم قرار دارند.

جایگاه پسته ایرانی در جهان

رتبه ایران در صیفی جات و مرکبات

ایران در تولید پیاز و گوجه فرنگی نیز رتبه هفتم را دارد. ایران سالانه بیش از ۲ میلیون تن پیاز تولید می‌کند. هند با ۲۶.۷ میلیون تن پیاز بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان است. چین و آمریکا به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.
تولید گوجه فرنگی ایران ۵.۷ میلیون تن در سال است که کمتر از تولید تنها ۶ کشور جهان است. چین با ۶۴.۷ میلیون تن در صدر فهرست قرار دارد و پس از آن هند و ترکیه با رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.
فائو میزان تولید پرتقال ایرانی را ۲.۲ میلیون تن در سال اعلام کرده و ایران را نهمین تولیدکننده بزرگ این محصول معرفی کرده است. برزیل با ۱۶.۷ میلیون تن پرتقال در صدر فهرست قرار دارد و هند و چین در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در فضای مجازی ما را دنبال کنید

ادمین 1 سایت وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + ده =